Advies

Voor informatie over wet- en regelgeving op alle gebieden waarmee u als ondernemer in het MKB te maken krijgt kunt u bij ons terecht. Omdat wij een sterke verbondenheid voelen met al onze klanten zal dit advies altijd toegespitst zijn op uw bedrijf en uw visie. Voor zowel startende als ervaren ondernemers is het goed te weten dat u op ons altijd een beroep kunt doen.

 

Uw administratiekosten onder controle

 

Natuurlijk wilt u dat fiscaal en administratief alles op en top in orde is. Dat neemt niet weg dat u ook op die kosten wilt blijven toezien. Interessant hierbij is de aloude vraag: zelf doen of uitbesteden? Wij doken in de mogelijkheden ...

Welke administratie? Periodiek: het coderen en inboeken van alle kas-, bank- en factuuradministratie en de btw-aangiftes. Meestal wordt al uitbesteed de loonadministratie en het jaarwerk, zoals het samenstellen van de jaarstukken (balans, winst- en verliesrekening) die nodig zijn voor de aangifte inkomstenbelasting.

Optie 1: zelf doen en wat zelf doen?

Door het jaar heen codeert en boekt u uw administratie zelf in en verzorgt u eventueel zelf ook de btw-aangiftes. Deze beslissing hangt van een aantal zaken af. Welke vragen moet u zich stellen?

  • Heeft u de benodigde kennis om zelf uw boekhouding te doen?
  • Heeft u tijd om zelf uw boekhouding te doen?
  • Heeft u de juiste middelen, zoals een boekhoudpakket om dit allemaal zelf te doen?

Handige besparingstips. Wat kan handig zijn?

  • Maak voor het laten samenstellen van de jaarstukken en het doen van de aangifte inkomstenbelasting altijd een vaste prijsafspraak. Dat voorkomt verrassingen achteraf, want de prijs staat immers vast.
  • Maak gebruik van een online boekhoudsysteem. Uw adviseur kan dan op zijn eigen locatie inloggen en kan zo bij de gewenste informatie. U hoeft op deze manier geen bestanden via e-mail uit te wisselen.

Optie 2: u doet zo min mogelijk zelf

Stel, u heeft geen affiniteit met de administratie. U bewaart alle bonnetjes en facturen en stopt deze in een ordner. Voor het voeren van uw administratie valt u terug op een kantoor. Zij verzorgen ook de jaarstukken en maken alle belastingaangiftes.

Handige besparingstips. Wat kan handig zijn?

  • Lever bonnetjes, inkoop- en verkoopfacturen op datum gesorteerd aan.
  • Scheid uw kas- en bankadministratie.
  • U kunt er wellicht voor zorgen dat u minder facturen ontvangt. Bijvoorbeeld door uw vaste leveranciers te verzoeken eenmaal per 14 dagen of per maand een factuur te sturen in plaats van na iedere levering. Of u koopt zelf minder frequent in, bijv. de non-foodproducten (zoals schoonmaakmiddelen, wc-papier, e.d.) maar eenmaal per maand of eenmaal per kwartaal.
  • Als u bij een groothandel inkoopt, dan is het handig om bij elkaar horende producten samen op de lopende band te plaatsen. Een boekingsregel met ‘10 rollen vuilniszakken’ is goedkoper dan 10 boekingsregels met ‘1 rol vuilniszakken’.

Wat zijn de kosten?

De kosten van het samenstellen van de jaarstukken en het doen van de aangifte inkomstenbelasting zijn mede afhankelijk van het kantoor dat u inschakelt. Een kostenindicatie is wel te geven, maar het blijft maatwerk.

 

Uurtarief gemiddeld

 

Administratiekantoor

   € 50,- tot  €   90,-

 

Accountantskantoor

   € 70,- tot € 150,-

 

 

Tip. U bent als zzp’er, eenmanszaak of Vof niet verplicht om uw jaarstukken te laten controleren door een accountant.

De periodieke basiswerkzaamheden, zoals het coderen van de kostensoorten en het inboeken ervan in een boekhoudprogramma, zijn goed zelf te doen. U moet er wel tijd voor hebben en deze er vooral voor overhebben. Heeft u er geen affiniteit mee, begin er dan niet aan. Overleg uw plannen eerst met uw adviseur.